Tuesday 28 February 2012

keutamaan FUQARA ..... ^_^



Imran Bin Husain ra Berkata,
" aku punya tempat dan kedudukan di sisi Rasulullah SAW",
dia berkata ,
"Hai Imran, kau punya tempat dan kedudukan di hadapanku. Pernahkah engkau menziarahi Fatimah Binti Rasulullah? ",
Aku jawab,
" Benar ya Rasulullah",
Rasulullah lalu berdiri dan aku berdiri bersamanya hingga sampai ke rumah Fatimah ra. dia mengetuk pintu dan mengucapkan,
" Assalamualaikum,bolehkah aku masuk?",
Fatimah menyahut,
" Silakan masuk ya, Rasulullah".
Rasulullah SAW berkata ,
"Aku membawa seorang teman".
Fatimah ra bertanya,
" siapa dia ya Rasulullah?".
Rasulullah SAW menjawab ,
"Imran".
Fatimah ra berkata,
" demi Zat yang mengutusmu sebagai Nabi, aku hanya pakai sarung.
Rsulullah SAW berkata,
" pakailah". sambil mengisyaratkan dengan tangannya.
Fatimah ra berkata,
" ini tubuhku telah kututupi, bagaimana dengan kepalaku?",
Kemudian Rasulullah memberi nya sedikit kain kemudian berkata,
" ikatkan ini kepada kepalamu".

Lalu Fatimah ra mengizinkannya masuk, Rasulullah SAW pun masuk sambil mengucapkan,
" Assalamualaikum, bagaimana keadaanmu wahai puteriku?",
Fatimah ra menyahut,
" Demi Allah, aku lapar dan agak sakit.aku tidak boleh makan hingga laparnya sedemikian rupa".
Rasulullah SAW lalu menangis dan berkata,
" Jangan sedih puteriku.Demi Allah aku tidak makan sejak tiga hari yang lalu. aku lebih mulia dari kau.Jika ku mohon pada Tuhanku, tentu Dia memberikan makanan.Tetapi aku memilih AKHIRAT daripada DUNIA".
Lalu Nabi memegangi bahu puterinya sambil berkata,
" Bergembiralah kau. demi Allah engkaulah junjungan wanita ahli SYURGA.
Fatimah berkata,
" dimanakah Asiah isteri Firaun dan Maryam Bin Imran?".
Rasulullah SAW menjawab,
" Asiah junjungan wanita di zamannya. Maryam juga junjungan pada alamnya. Dan kau junjungan wanita di alammu. Engkau semua berada di tempat yang kekal abadi di dalam kesenangan".
Kemudian Rasulullah SAW berkata padanya,
" Terimalah engkau dengan anak pamanmu. Demi Allah, aku kahwinkan engkau dengan junjungan di dunia dan junjungan di akhirat".

Dirawikan dari Ali ra bahawa Rasulullah SAW bersabda :
" Jika manusia telah membenci orang-orang fakir dan berseronok dengan dunia serta memburunya untuk mengumpulkan wang, maka Allah akan memanah mereka dengan 4 hal: masa yang dimana krisis ekonomi, penguasa zalim, pemegang hukum berkhianat dan tipu daya dari para musuh ". 


~Anak- Anak penghuni syurgaMu Ya Rabbil A'lamin~
Rujukan: Mukashafah Al Qulub 
Karya : Imam Al-Ghazali
M/S : 158 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.