Friday 28 October 2011

KaWaN, TeMaN & SaHaBaT ^_^

Jika ada yang bertanya padamu siapa aku, katakanlah aku adalah sahabat. Jika dia masih kurang yakin dengan jawapanmu, katakanlah kau mengenaliku…
Aku hanya insan biasa yang tak punya apa… hartaku tidak berlimpah.. wajahku tidak seindah bulan yang dipagari bintang.. kelilingku tidak punya kenalan yang ramai menemani..

Ingin ku karam dalam lautan nan luas.. Biarku bertemankan karang-karang yang bisu…
Biarkan aku bersindirian bersama tapak sulaiman yang sepi..
Aku lebih rela begitu, dari melihat mu yang tidak sudi memandangku..
Aku tidak meminta banyak dari hidupmu.. Cukuplah kau mengingatiku sebagai manusia yang pernah mendampingimu..
Kerana bagiku, persahabatan kita umpama talian hayat yang amat kunantikan sepanjang hidupku…

Tapi kini, aku kehilangan mu. Benarkah itu?? Atau kau yang kehilangan jejakku?
Aku masih terfikirkan satu hal yang tidak dapat kujawab oleh akal warasku..
Yang manakah lebih sakit.. yang ditinggalkan atau yang meninggalkan?
Aku pernah rasa sakitnya ditinggalkan…
Perih! Sungguh tiada yang mampu jadi ubatnya, hatta masa sekalipun..
Sakitnya umpama, tangan yang dikerat saat kau sedar.. seolah-olah urat-urat yang berada ditanganmu itu terputus satu persatu… dan saat tangan tersebut tercerai dari bahumu, sepertiga nyawamu turut melayang terbang di bawa angin lanina yang tak mungkin kau temui kembali..Sekuat manapun matamu kau pejam, kesakitan itu takkan berlalu sepantas kerdipan matamu yang kian lemah…

Ya… Aku ingin teriakkan rasa sakitku! Tapi, kata-kata ku ditimbus lahar bisa  yang maha sakit di tekak. Membuatku seakan sukar bernafas..  Membuatku mendongak ke langit, lalu perlahan-lahan aku berbisik kepada Tuhan ‘ Redha lah aku ya, Allah’ …

Sahabat…
Segala riang dan gembira yang kita kongsi bersama amat indah buat manusia sekerdilku…
Masih terngiang-ngiang gelak ketawamu.. Terlalu indah.. Ibarat instrumal piano yang membuai rasa ku di saat aku inginkan ketenangan..
Di Matamu kulihat diriku,
Di jasadmu ku lihat semangatku…
Apakah kau merasa hal yang sama duhai kawan?

Aku mahfuz di dunia sementara ini,.Tapi tolong…Jangan hapus aku dari jiwa mu,ingatanmu dan doamu,.Iringi aku dengan doa kudus mu..Aku pergi tak mungkin kembali.. Aku akan merindukanmu… adakah kau juga akan merinduiku?

Ingin sekali aku membencimu… tapi hatiku tidak mampu berbuat begitu.. Kerana kebaikanmu terlalu banyak yang aku kenang… terbayang-bayang di pelupus mataku yang berat ini. Kebaikanmu, melebihi kesakitan yang kau wujudkan di dalam hatiku… Itu adalah sebab terbesar aku masih setia di sisimu, walau kau tidak lagi melihat kewujudanku…



Sahabatku,
Relakan pemergianku.. Perpisahan ini sedikit pun tidak akan memutuskan ikatan ukhuwah antara  kita.. kerana ikatan ini kusimpul mati… telah ku simpan di dalam kalbu yang ku kunci… dan untuk pengetahuanmu, kuncinya telah ku lontar jauh ke dasar laut…
Jangan kau tanyakan di mana lautan itu, kerana aku akan buat- buat lupa supaya kau tidak akan menemui kuncinya kembali..


Kawanku,
Engkau kah itu?
Yang mendoakan kebaikanku di dunia dan akhirat?
Engkaukah itu?
Yang sudi menyedekahkan Al-Fatihah, tatkala tubuhku sudah terbaring kaku?
Aduhai, sayu hatiku melihat air matamu yang berguguran..
 Jangan menangis lagi…
Jangan kau siksa aku dengan air mata itu..
Aku tidak mungkin dapat menghapus air matamu lagi.
Bawalah sapu tangan bercorak cintaku padamu supaya air matamu itu tidak terus membasahi pipi mu yang pernah tersenyum buatku…


Sahabat,
Akhir kata dariku. Andai persahabatn ini terlerai jua… Aku doakan kau bertemu dengan sahabat, teman, mahupun kawan yang lebih baik dariku. Kerana aku hanya seorang yang biasa tetapi impianku terlalu tinggi hingga menjulang angkasa raya .. aku ingin menjadi teman yang luar biasa buatmu… yang mampu mencapai jarimu saat kau kehabisan daya untuk bangun dari terus berjuang di jalanmu.. aku ingin menjadi bahu yang tegar memikul beban duka yang tidak tertanggung di pundakmu.. terima kasih padamu kerana sudi menjadi teman buat ku. Semoga kau bahagia di samping sahabat barumu…. 

~JaNGaN LuPa AkU~





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.