Wednesday 16 January 2013

TRaVeL LoG III ^_^


Kehidupan …. Satu titik mula bagi setiap insan .. Tidak kiralah berketurunan apa sekalipun ..
Dan setiap kehidupan itu , punya jalan sendiri yang harus diterokai.. Kadang ia bertembung dengan kehidupan insan lain. Dan kadang pula ia harus dilalui sendirian tanpa teman , tanpa sahabat, tanpa keluarga di sisi ..

Ana jua begitu … Dulu hidup ana senantiasa di hiasi dengan jutaan ragam sang sahabat dan keluarga .. Memberikan ana sebab untuk tersenyum mahupun menangis .. Suka mahupun duka.. Perasaan itu datang silih berganti, namun kadang hanya duka yang kian melekat di dinding - dinding kehidupan ana ..
Dan ana kini sedang melalui fasa sunyi nya hidup bermasyarakat ..
Pelik bukan? Bermasyarakat tapi sunyi  ..

Ana punya cara sendiri mentafsir hidup ini.. Dan hanya ana lah yang tahu serupa apa ana tafsirkan semua itu…  Maaf kalau entry ana kali ini agak pesimis.. Tapi inilah ana .. Ana lah manusia pesimis itu ..
Ana mampu menjadi sebab sahabat - sahabat ana bergelak tawa… Walau kadang hati ana begitu lebat dihujani tangisan duka… ana hanya ingin senyuman ini yang kelihatan di pancaindera mata mereka .. Ana tidak akan sekali - kali membiarkan duka ana menjadi sebab tangisan mereka di hadapan ana..

Ana selalu ada untuk dia … Namun kini, ana tak mampu lagi ada di sampingnya . Bukan ana tidak mahu mendampinginya lagi . Tapi hati ana ini terlalu berat untuk meninggalkannya seorang diri begitu.. Namun, tiada yang tahu serupa apa keterpaksaan ini ana lalui seorang diri.. Di sekeliling ana, mereka hanya melihat kesalahan ana.  An a harus bertanggungjawab atas semua yang telah berlaku . Aiwa … Ana sedia menanggungnya .. Walau mereka tidak tahu apa ana sanggup atau tidak memikul beban ini sendirian ..

Ana menangis sebenarnya … ana terkilan … ana tertekan  dan ana…. Ya , Allah … Ana menadah tangan ke hadrat Illahi … moga doa ana didengarnya … ana tersepit dalam masalah yang kian rakus melahap ketenangan yang dulunya milik ana … Dan ternyata , insan di sekeliling ana sudah tidak mampu lagi menjadi  ' Bahu ' untuk ana menumpahkan beban yang membuatkan hati ana hancur luluh sebegini ..

Sedarlah kalian … Ana sebenanya kian jauh mengemudi kapal kehidupan ana ini … semakin menjauhi kalian semua .. Dan suatu saat ana tidak akan kembali lagi walau di saat itu kalian bermati - matian menumpahkan air mata meminta ana kembali .. Aiwa! Saat itu jua sudah semakin menghampiri ana …

Cuma , ana tidak tahu bila detik itu akan tiba .. Ana sendiri tidak pasti  bila .. Ana juga ternanti - nanti dengan penuh amukan perasaan yang berbaur  … dan yang paling ketara adalah rasa TAKUT yang amat Hebat …

Hanya kepada Allah lah tempat ana kembali …




Wallahualam Bissawab ..
Laila Sa'idah fii hadzal Yaumi  ..
Innallaha ma' ana ..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.